COACHING & COUSELLING
De ZKM (Zelf Kennis Methode of Zelf Konfrontatie Methode), aangevuld met psychodramatechnieken, is een bewezen effectieve methode (http://www.zkmvereniging.nl/over-zkm/wat-zkm-uniek-maakt).
Ik nodig je uit om samen op zoek te gaan naar de rode draad in je leven. Daarbij kan het zinvol zijn te berkijken hoe oude verhalen een nieuw perspectief op je leven kunnen geven.
Een goede relatie staat hierbij voorop. Daarom neem ik de tijd voor een kennismaking. In dat kennismakingsgesprek luister ik naar je verhaal en proberen we samen jouw vraag helder te krijgen.
Hoe kan ik mij zelfbewuster opstellen in gesprekken met collega’s?
Wat moet ik doen als mijn kinderen voortdurend de huisregels met voeten treden?
Hoe houd ik controle over mijn agenda?
Ik vertel wat de Zelf Kennis Methode (ZKM) inhoudt, en op welke manier ik die samen met psychodrama-werkvormen inzet zodat je inzicht krijgt in jouw eigen positie in lastige en verwarrende situaties.
Na deze kennismaking beslissen we of we samen verder gaan, en hoe die gezamenlijke weg er uit kan zien.
Zelf Kennis Methode (ZKM)
Iedereen komt wel eens voor een dilemma te staan wat betreft studie, werk of relaties. Het gaat vaak over situaties waarin je moet kiezen, en eigenlijk niet kunt kiezen.
“Ik heb het gevoel geleefd te worden; ik wil de tijd nemen om stil te staan bij de vragen die op me af komen.”
“Ik werk graag, maar … ; ik ben op zoek naar een balans tussen werk en thuis.”
“Zowel thuis als op het werk laat ik over me heen lopen. Ik wil leren voor mezelf op te komen.”
“Ik geloof dat ik last heb van het dertigers (veertigers/vijftigers/zestigers dilemma. Wat doet dat met mij?”
Meestal kom je wel zelf, al dan niet met behulp van vrienden, uit dit soort vraagstukken. Als het niet (meer) op die manier lukt, dan kan ik je wellicht helpen. ZKM is een goede methode voor het onder ogen zien van dit soort vragen.
“Door het woord ‘levenswending’ te gebruiken in plaats van ‘midlife crisis’ ontstond er ruimte in mijn hoofd.”
CONSULTANCY
Ondersteuning bij ontwikkeling en concretisering van missie en visie van een school
“De visie van onze school zei me eigenlijk niets. Tijdens de gesprekken werd me duidelijk dat die visie zegt wat ik elke dag ‘gewoon’ doe!”
Assisteren bij het opzetten van gespreksgroepen over existentiële vragen
“Het was nogal een brei in mijn hoofd. De manier waarop groepsleden een rol kregen en namen als mede-onderzoekers van mijn ‘brei’ heeft mij laten inzien wat voor mij echt belangrijk is.”
Opzetten van leesgroep ‘Bijbel en Koran’
“Eerst verwarrend en daarna toch ook heel bijzonder om de teksten over Abraham en Ibrahim naast elkaar te leggen. Beide verhalen worden daardoor mooier!”